تبلیغات
حقوق بین الملل international law - تازه ­های سازمان ملل متحد
 
چهارشنبه 1 آذر 1391 :: نویسنده : نیما نجارزاده

پذیرش دعوای متقابل گینه بیسائو علیه پاناما در دیوان حقوق دریاها

دیوان بین‌المللی حقوق دریاها دعوای متقابل گینه بیسائو در قضیه کشتی ویرجینیا (پاناما/گینه بیسائو) را قابل پذیرش اعلام کرد. [دانلود سند] دیوان دریافت که دعوای متقابل مطروحه توسط گینه بیسائو دارای شرایط مندرج در بند 1 ماده 98 مقررات دیوان (ارتباط مستقیم دعوای متقابل با دعوای اصلی و اینکه دعوای متقابل در صلاحیت دیوان باشد) است و به دولت پاناما اجازه داد لایحه دفاعی خود را که انحصاراً در پاسخ به دعوای متقابل باشد تا 21 دسامبر 2012 ارائه کند. اختلاف مذکور ناشی از توقیف یک کشتی دارای پرچم پاناما است که به صورت غیرقانونی مشغول عملیات سوختگیری در منطقه انحصاری اقتصادی گینه بیسائو بود. پاناما در درخواست خود به دیوان ادعا کرد که گینه بیسائو مقررات کنوانسیون 1982 حقوق دریاها را نقض کرده است و به سبب توقیف طولانی مدت کشتی، سبب زیان و خسارت به کشتی و دیگر اشخاص و موجودیت های مربوط شده است. از سوی دیگر، دولت گینه بیسائو در دعوای متقابل خود ادعا کرد که پاناما با اعطای تابعیت خود به کشتی مورد نظر، بی آنکه رابطه واقعی بین پاناما و کشتی باشد، اقدامات غیرقانونی آن کشتی را در منطقه انحصاری اقتصادی گینه بیسائو تسهیل کرده است و این دولت مستحق است تمام زیان ها و خسارت های وارده توسط کشتی ویرجینیا را که ناشی از اعطای پرچم مصلحتی توسط دولت پاناما است از دولت اخیر درخواست کند.

 

درخواست صدور دستور موقت از دیوان حقوق دریاها در قضیه کشتی ARA Libertad

در پی امتناع آرژانتین از انجام تعهدات قراردادی اش در برابر برخی از شرکت‌های خارجی که در آرژانتین سرمایه گذاری کرده بودند، شرکت های مذکور با استناد به اینکه آن دولت در قراردادهای سرمایه گذاری مربوطه موافقت کرد که در صورت عدم ایفای تعهدات قراردادی‌اش، اموالش در دیگر کشورها از مصونیت اجرایی برخوردار نخواهند بود، از دادگاه داخلی غنا تقاضای توقیف کشتی جنگی ARA Libertad را نمودند که در حال بازدید رسمی از بندر نِما بود و دادگاه غنا نیز در 2 اکتبر 2012 با تقاضای آنها موافقت کرد. پس از عدم حصول توافق بین  دولت‌های غنا و آرژانتین، دولت اخیر در 14 نوامبر 2012، بر اساس بند 5 ماده 290 کنوانسیون 1982 حقوق دریاها [متن کنوانسیون] از دیوان بین المللی حقوق دریاها درخواست صدور دستور موقت نمود. [متن درخواست آرژانتین] آرژانتین در درخواست خود ادعا کرد که کشتی ARA Libertad، به صورت غیرقانونی و در نقض مقررات حقوق بین‌الملل از جمله نقض مصونیت کشتی های جنگی، توسط مقامات غنایی توقیف گردید و غنا باید بدون هیچ گونه قید و شرط از کشتی جنگی رفع توقیف كند و به آن اجازه خروج از آبهای تحت صلاحیت خود و همچنین اجازه تجهیز به وسائل ضروری سفر را بدهد. بر اساس بند 5 ماده 290 کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، مشروط به ایجاد یک "دادگاه داوری" که بر اساس ضمیمه هفتم کنوانسیون تشکیل شده است [مطالعه ضمیمه]، هر عضو کنوانسیون می­ تواند از دیوان حقوق دریاها درخواست صدور دستور موقت کند و دیوان در صورتی که در بدو امر صلاحیت "دادگاه داوری" که توسط طرفین تشکیل می­ شود را احراز کند و همچنین ضرورت صدور چنین دستوری را دریابد، به انجام آن اقدام خواهد کرد. آرژانتین به دیوان اعلام کرد که در 29 اکتبر 2012 دولت غنا را از اینکه فرآیند داوری را به موجب ضمیمه هفتم کنوانسیون شروع کرده است، مطلع کرد. لازم به ذکر است این پرونده بیستین پرونده مطروحه در دیوان مذکور است.

گزارش دبیرکل ملل متحد راجع به دزدی دریایی در اطراف سواحل سومالی

گزارش جدید (22 اكتبر 2012) دبیرکل ملل متحد راجع به "دزدی دریایی در اطراف سواحل سومالی" حاکی از برخی پیشرفت ها در مقابله با دزدی دریایی به ویژه کاهش قابل توجه شمار موارد دزدی دریایی در سال 2012 در مقایسه با سال 2011 است. [متن سند] افزایش همکاری دولت ها و سازمان های بین المللی و منطقه ای در سرکوب دزدان دریایی در دریا و خشکی، تلاش دولت ها برای اجرای بهینه مجموعه مقررات رفتاری سازمان بین المللی دریانوردی راجع به سرکوب دزدی دریایی و سرقت مسلحانه ضد کشتی ها در اقیانوس هند و خلیج عدن (معروف به اصول راهنمای جیبوتی [متن سند])، و مدیریت صحیح کشتی ها در رویارویی با دزدی دریایی از علل کاهش دزدی دریایی در سواحل سومالی هستند. گزارش جدید همچنین خاطر نشان می کند که همانگونه که در قطعنامه 2020 شورای امنیت (مورخ 22 نوامبر 2011) [متن قطعنامه] ذکر شده است تمام مراحل عملیات های مبارزه با دزدی دریایی از جمله دستگیری، بازداشت، تعقیب کیفری، انتقال مظنونان و حبس آنها باید مطابق با حقوق بین الملل از جمله موازین حقوق بشری باشد و بدین منظور ملل متحد در حال ظرفیت سازی در سرزمین سومالی است. از دیگر پیشرفت ها، تأسیس سازکارهای ملی جدید در این زمینه توسط برخی دولت‌ها مانند دولت قطر است که اخیراً شعبه ویژه رسیدگی به دزدی دریایی را ایجاد کرده است. دبیرکل همچنین نگرانی خود را از وجود ماهیگیری غیرقانونی خارجیان در سواحل سومالی و افزایش آلودگی محیط زیست از طریق تخلیه مواد آلاینده و سمی در سواحل سومالی اعلام می کند، امری که با از بین بردن فرصت های اشتغال، در ترغیب جوانان سومالیایی به روی آوردن به دزدی دریایی سهیم است. گزارش در پایان خاطر نشان می کند با اینحال هزینه و زیان اقتصادی که دزدی دریایی تحمیل می کند همچنان بالا است و برای محو آن، باید ریشه های پیدایش دزدی دریایی از جمله فقدان حکومت موثر در سرزمین سومالی و توسعه نیافتگی مورد توجه قرار گیرند.

 

کنفرانس بین المللی برای اصلاح پروتکل معاهده 1977 راجع به ایمنی کشتی های ماهیگیری

به منظور اجرای مقررات معاهده 1977 راجع به ایمنی کشتی های ماهیگیری، سازمان بین المللی دریانوردی، نهاد تخصصی ملل متحد که مسئولیت ایمنی و امنیت دریایی و جلوگیری از آلودگی دریایی توسط کشتی ها را دارد، در حال برگزاری یک کنفرانس بین المللی در کیپ تاون آفریقای جنوبی با هدف انعقاد یک موافقت نامه اجرایی برای معاهده ایمنی کشتی های است. انتظار است کنفرانس مذکور موافقتنامه اجرایی پروتکل 1993 معاهده 1977 راجع به ایمنی کشتی های ماهیگیری را به تصویب برساند. موافقتنامه همچنین برخی مقررات پروتکل 1993 را با هدف تسهیل زمینه لازم الاجرا شدن آن اصلاح می کند. ایمنی ماهیگیران و کشتی های ماهیگیری یکی از وظایف اساسی سازمان بین المللی دریانوردی است، با اینحال اسناد بین المللی راجع به ایمنی کشتی‌های ماهیگیری که تاکنون تحت حمایت آن سازمان منعقد شده اند به علت برخی موانع حقوقی و فنی لازم الاجرا نشده اند. با لازم الاجراشدن نظام حقوقی بین‌المللی جدید راجع به ایمنی ماهیگیری انتظار است استانداردهای ایمنی دریانوردی بهبود یابند و از خطرهای جانی ماهیگیران كاسته شود. هم اکنون کمیته ایمنی دریایی سازمان بین المللی دریانوردی متن پیش نویس را به تصویب رسانده است. [متن سند] پیش نویس مذکور با اصلاح برخی از مقررات فنی پروتکل 1993 قصد دارد زمینه تصویب سریع آن توسط دولت های عضو را تسهیل کند و از اینرو، انعطاف لازم برای اعمال تدابیر جایگزین و برابر با مقررات پروتکل را برای دولت ها پیش بینی کرده است.

 

گزارش جدید هیأت بازرسی داخلی ملل متحد: کوتاهی ملل متحد در مخاصمه داخلی سریلانکا

هیات بازرسی داخلی دبیرکل ملل متحد در گزارش خود اعلام کرد که مقامات ارشد و نهادهای مربوطه ملل متحد در انجام وظایف خود در پایان و پس از مخاصمه داخلی سال 2009 سریلانکا، خلاف اصول و مسئولیت های ملل متحد عمل کردند. گزارش نگرانی خود را نسبت به نحوه پاسخ ملل متحد به وضعیت های خاص از جمله کوتاهی مقامات ارشد ملل متحد در هشدار به هنگام از وقوع جنایات جنگی، حمایت از غیرنظامیان و برآورده کردن نیازهای آنها بیان می کند و  برای جلوگیری از پیش آمدن چنین کوتاهی در آینده، راهنمایی‌هائی را برای دبیرکل ارائه می کند؛ از جمله اینکه ملل متحد باید استانداردهای بسیار بالاتری را برای انجام مسئولیت‌هایش در حمایت از غیرنظامیان و امور بشردوستانه اتخاذ کند. [متن گزارش] پیشتر شورای حقوق بشر ملل متحد، در پی گزارش کمیسیون مستقل حقیقت یاب راجع به جنایات ارتکابی در مخاصمه داخلی سال 2009 سریلانکا، طی قطعنامه ای از آن دولت درخواست کرده بود که به تعهدات قانونی خود در خصوص انجام اقدمات مقتضی در برابر نقض مقررات حقوق بین الملل از جمله جنایات جنگی ارتکابی طی مخاصمه داخلی مذکور عمل کند. [متن قطعنامه و گزارش کمیسیون مستقل حقیقت یاب]

 

تصمیم شعبه اول پیش رسیدگی دیوان بین المللی کیفری در خصوص وضعیت شخصی گِباگبو

شعبه اول پیش رسیدگی دیوان بین المللی کیفری در تصمیم اخیر خود لوران گِباگبو، رییس جمهور پیشین ساحل عاج را که متهم به ارتکاب جنایت ضد بشریت در ساحل عاج است، از لحاظ سلامتی جسمی برای حضور در جلسات رسیدگی، تندرست تشخیص داد. [متن تصمیم دیوان] پس از انجام معاینات پزشکی توسط هیأت پزشکی، شعبه مذکور اعلام کرد که متهم از وضعیت جسمی مناسب برای حضور در جلسات رسیدگی برخوردار است و از لحاظ ذهنی توانایی درک اتهامات مطروحه بر ضد خود، تشخیص پیامدهای رفتارش، آثار احتمالی تعقیب کیفری اش و انجام دستورات و راهنمایی های لازم به وکیلش را دارد. لازم به ذکر است در پی تقاضای وکلای مدافع گِباگبو، شعبه پیش رسیدگی در ماه اوت برای تعیین اینکه آیا رییس جمهوری پیشین ساحل عاج از تندرستی لازم برای حضور در جلسات رسیدگی برخوردار است و جهت لزوم رعایت حق متهم به محاکمه عادلانه، جلسه استماع تأیید اتهامات بر ضد او را به تأخیر انداخت. [متن تصمیم دیوان] گِباگبو متهم به ارتکاب چهار مورد جنایت ضد بشریت؛ کشتار، آزار، اعمال غیرانسانی و تجاوز به عنف و دیگر اشکال خشونت جنسی طی خشونت های پس از انتخابات 2010 ریاست جمهوری در ساحل عاج است. [صفحه وضعیت ساحل عاج در تارنمای دیوان]

 

نقض احکام شعبه بدوی توسط شعبه تجدیدنظر دیوان بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق در پرونده گوتوینا

شعبه تجدیدنظر دیوان بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق احکام محکومیت دو فرماندهان ارشد نیروهای نظامی کروات که توسط شعبه بدوی آن دیوان به ارتکاب جنایات ضد بشریت و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان صرب طی یک حمله نظامی در 1995 مجرم شناخته شده بودند را نقض کرد. [متن رأی شعبه تجدید نظر و جلد اول و دوم رأی شعبه بدوی] آنته گوتوینا (Ante Gotovina) و ملادین مارکاچ (Mladen Markac) در سال 2011 توسط شعبه بدوی به ارتکاب جنایات ضد بشریت- کشتار، غارت، آزار و اخراج غیرقانونی غیرنظامیان صرب- و نقض قوانین و عرف‌های جنگی به عنوان بخشی از یک اقدام مجرمانه مشترک (Joint Criminal Enterprise) با هدف حذف دائم و اجباری جمعیت غیرنظامی صرب از منطقه کراجینای کرواسی به ترتیب به 24 و 18 سال حبس محکوم شدند. اکثریت قضات شعبه تجدید نظر دریافتند که شعبه بدوی در موارد متعدد به ویژه در این مورد که دادستان وجود یک توطئه کیفری را اثبات نکرده بود و در مورد احراز وجود یک اقدام کیفری مشترک با هدف حذف دائم و اجباری جمعیت غیرنظامی صرب از منطقه کراجینای کرواسی اشتباه کرده است. در نتیجه شعبه تجدیدنظر تمام محکومیت‌های آن دو را نقض و دستور آزادی بی درنگ آنها را صادر کرد. [متن خلاصه رأی شعبه تجدیدنظر و خلاصه رأی شعبه بدوی]

 

رد درخواست آزادی زودهنگام کراچیسنیک توسط دیوان بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق

دیوان بین المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق درخواست آزادی زودهنگام، مومسیلو کراچیسنیک، سخنگوی سابق پارلمان صرب بوسنی را رد کرد. [متن رأی] او در سال 2006 به ارتکاب آزار، نابودی، کشتار، اخراج اجباری و اعمال غیرانسانی طی مخاصمه داخلی بوسنی 1995-1992 مجرم شناخته شد و به 27 سال حبس محکوم گردید. [متن رأی] قاضی مرون در تشریح دلایل رد درخواست آزادی زودهنگام کراچیسنیک بیان داشت "اگرچه شواهدی وجود دارد که [وضعیت خطرناک] کراچیسنیک بهبود یافته است و خطر ارتکاب مجدد جنایت هنگامی که آزاد شود پایین است، اما کراچیسنیک به یک جنایت بسیار شدید محكوم گردید که آوارگی گسترده جمعیت غیرصرب بوسنی و هرزه‌گوین را در بر داشت که به رنج های عظیم انجامید. به علاوه، کراچیسنیک تا تاریخ 3 اوت 2013، دو سوم از دوره محکومیت خود را سپری نخواهد کرد و رویه دیوان این است که استحقاق شخص مجرم را تنها پس از آن بررسی كند که دو سوم مجازاتش را بگذراند."

 

کمیته 1737 شورای امنیت همکاری‌های فنی سازمان جهانی مالکیت فكری با دولت ایران را قانونی دانست

کمیته تحریم‌های شورای امنیت که مسئول نظارت بر اجرای قطعنامه‌های این رکن ملل متحد راجع به برنامه هسته‌ای ایران است (کمیته 1737) اعلام کرد که همکاری های فنی سازمان جهانی مالکیت معنوی با دولت جمهوری اسلامی ایران ناقض قطعنامه‌های 1649 (2006)، 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و 1929 (2010) نیست و هیچ یک از قطعنامه های یاد شده همکاری ایران و سازمان جهانی مالکیت فکری راجع به گسترش ظرفیت حمایت از حقوق مالکیت فكری در ایران را منع نمی کند. (متن سند) پیشتر، کمیته در تصمیمی مشابه اعلام کرده بود که همکاری سازمان جهانی مالکیت فكری با کره شمالی مغایر با قطعنامه های صادره بر اساس فصل هفتم منشور که برخی تحریم ها را علیه دولت اخیر وضع می کند، نیست. (متن سند)

 

اعلامیه مجمع عمومی ملل متحد در خصوص حاکمیت قانون در سطوح ملی و بین المللی

جلسه عالی رتبگان در مجمع عمومی ملل متحد اعلامیه حاکمیت قانون در سطوح ملی و بین المللی را تصویب کرد. [متن اعلامیه] اعلامیه بیان می دارد که حقوق بشر، حاکمیت قانون و دموکراسی در پیوند با یکدیگرند و در زمره ارزش‌های جهانی و اصول ملل متحد قرار می‌گیرند. حاکمیت قانون باید به طور برابر نسبت به همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله ملل متحد اجرا شود. همه اشخاص، نهادها و موجودیت‌ها بر اساس قوانین عادلانه، بی‌طرفانه منصفانه باید مسئول شمرده شوند و همچنین همه مستحق برخورداری از حمایت قانونی برابر و بدون تبعیض هستند. نمایندگان دولت‌ها از طریق اعلامیه مذکور مجدداً حمایت خود از اصل برابری حاکمیت همه دولت‌ها، اصل تمامیت ارضی و استقلال سیاسی، اصل منع تهدید یا کاربرد زور به شیوه مغایر با منشور ملل متحد، و همچنین اصل حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی منطبق با اصول عدالت و حقوق بین الملل را بیان داشتند. با توجه به پیوند نزدیک حاکمیت قانون و توسعه، پیشبرد حاکمیت قانون در سطوح ملی و بین المللی برای دستیابی به رشد پایدار و فراگیر اقتصادی ضروری است.

 

انعقاد پروتکل جدید کنوانسیون چارچوب راجع به کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی

پروتکل جدید کنوانسیون چارچوب راجع به کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی با عنوان "پروتکل امحای تجارت غیرقانونی محصولات دخانیات" با هدف مبارزه با تجارت غیرقانونی تولیدات دخانیات و زنجیره تأمین آن با وفاق آراءِ (کُنسانسوس) نمایندگان بیش از 140 دولت در اجلاس پنجم کنفرانس دولتهای عضو کنوانسیون چارچوب راجع به کنترل دخانیات در کره جنوبی در 12 نوامبر 2012 منعقد شد. [متن پروتکل و متن کنوانسیون] پروتکل اعضا را متعهد به ایجاد یک سازکار جهانی ردیابی و رهگیری، پیشگیری، منع، تحقیق و تعقیب کیفری برای کاهش تولید و تجارت غیرقانونی همه محصولات دخانیات می کند. پروتکل به مدت یکسال برای امضاء دولت‌ها مفتوح است. هر دولت بر اساس قانون ملی خود آن را به تصویب می رساند و 90 روز پس از دریافت چهلمین سند تصویب لازم الاجرا خواهد شد. لازم به ذکر است کنوانسیون چارچوب راجع به کنترل دخانیات نخستین معاهده‌ای است که تحت التفات سازمان بهداشت جهانی برای کنترل جهانی دخانیات و با هدف ایجاد یک برنامه بلند مدت قانونی برای مبارزه با مواد اعتیادآور و نیل به بالاترین استاندارد سلامت برای همگان منعقد شده است.

 

پایان اختلافات کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین در خصوص تجارت موز

انعقاد و تصویب موافقت نامه بین اتحادیه اروپایی و 10 دولت آمریکای لاتین در 8 نوامبر 2012 به دو دهه اختلافات پیچیده اتحادیه اروپایی و برخی دولت‌های آمریکای لاتین در نهاد حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی که از سازمان های مرتبط با ملل متحد است پایان داد. طرفین توافق کردند که تعرفه گمرکی تجارت موز به میزان معین کاهش یابد. [متن سند] هشت اختلاف بین اتحادیه اروپایی و 10 دولت آمریکای لاتین که به اختلافات موز (Banana Disputes) معروف هستند منتهی به طرح دعاوی متعدد در نهاد حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی گردیدند. [دعاوی DS364، DS361، DS158، DS105، DS27 و DS16] دعاوی مذکور باعث غنای رویه قضایی نهاد حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی شدند.


تهیه شده توسط انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد





نوع مطلب : حقوق بین الملل عمومی، سازمانهای بین المللی، دیوان بین المللی دادگستری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 16 مرداد 1396 11:18 ق.ظ
Quality articles or reviews is the main to interest the
users to visit the web site, that's what this web site is providing.
جمعه 13 مرداد 1396 04:59 ب.ظ
Thank you, I've just been searching for info approximately this topic for a while and yours
is the greatest I've discovered till now. However, what concerning
the bottom line? Are you certain concerning the supply?
چهارشنبه 3 خرداد 1396 09:10 ب.ظ
Смотрите лучше здесь:
ландшафтный дизайн
https://goo.gl/52aCNC
ландшафтный дизайн (Anja)
https://goo.gl/Rgl58h
ландшафтный дизайн - Anja,
https://goo.gl/2L1LeH
شنبه 23 اردیبهشت 1396 05:34 ق.ظ
Wow, that's what I was seeking for, what a data!
present here at this blog, thanks admin of this website.
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 12:59 ب.ظ
I am very happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the random misinformation that is at the other
blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.
جمعه 1 اردیبهشت 1396 03:26 ق.ظ
It's remarkable designed for me to have a site, which is useful for my knowledge.
thanks admin
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


حقوق بین الملل international law
درباره وبلاگ

نیما نجارزاده هستم فارغ التحصیل حقوق بین الملل و در این وبلاگ تلاش می کنم که مسائل ، اخبار ، برگزاری سخنرانی ها و دیگر موارد مرتبط را به اطلاع علاقمندان برسانم و از عزیزان تقاضا دارم نکته نظرات ، پیشنهادات و مقالات خود را در این حوزه در وبلاگ به اشتراک بگذارند.ضمنا استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

مدیر وبلاگ : نیما نجارزاده
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
Share free counters
Just select text on the page and get instant translation from Google Translate!

Translator for Free

حقوق بین الملل