تبلیغات
حقوق بین الملل international law - مستندات حقوقی جدایی ناپذیری «کریمه» از اوکراین
 
پس از آنکه اعتراضات اخیر در اوکراین به ثمر نشست و ویکتور یانوکوویچ از ریاست جمهوری این کشور برکنار شد، بسیاری از تحلیلگران در مورد تجزیه اوکراین هشدار دادند. این هشدار‌ها اغلب مربوط می‌شد به «جمهوری خود مختار کریمه»، شبه جزیره‌ای در جنوب اوکراین که اکثر ساکنین‌اش از طرفداران رئیس جمهور مخلوع این کشور بودند و در جریان بحران اوکراین برخی از آنان ادعای استقلال و جدایی طلبی کردند. کریمه در شمال دریای سیاه واقع شده و طی قرن‌ها در اختیار حکومت‌های مختلف بوده است. غالب ساکنین این منطقه «تاتار‌ها» بودند که اکثر آن‌ها در سال ۱۹۴۴ و در جریان یک پاکسازی قومی نظام‌مند توسط حکومت شوروی به آسیای مرکزی تبعید شدند. در حال حاضر اکثر جمعیت کریمه اصلیتی روسی و پس از آن اوکراینی دارند و تاتار‌ها در اقلیت قرار دارند. حکومت خود مختار برای اولین بار در این منطقه در سال ۱۹۲۱ با عنوان «جمهوری سوسیالیستی خود مختار کریمه» در اتحاد جماهیر شوروی به‌وجود آمد. اما در ۳۰ ژوئن ۱۹۴۵ و یک سال پس از پاکسازی قومی تاتار‌ها، این جمهوری خودمختار منحل گشت و کریمه تنها به عنوان منطقه‌ای از شوروی درآمد. ۹ سال بعد هیأت حاکمه اتحاد جماهیر شوروی طی یک فرمان در سال ۱۹۵۴ این شبه جزیره را به جمهوری سوسیالیستی اوکراین انتقال داد. طی یک همه پرسی و در سال ۱۹۹۱ بار دیگر جمهوری‌سوسیالیستی خود مختار در این منطقه شکل گرفت و همچنان متعلق به اوکراین باقی ماند. در ‌‌نهایت کریمه در سال ۱۹۹۲ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان بخشی از اوکراین استقلال یافته شناخته شد و تا به امروز با نام «جمهوری خود مختار کریمه» رسمیت دارد.
اصول ۱۳۴ و ۱۳۵ قانون اساسی اوکراین، جمهوری خود مختار کریمه را جزئی اساسی و کامل از اوکراین معرفی می‌کنند که قوانین، مقررات و تصمیماتی که توسط پارلمان و شورای وزیران آن جمهوری اتخاذ می‌شوند، باید در مطابقت با قوانین، تصمیم‌های رئیس جمهور و کابینه دولت اوکراین باشند. اصول ۱۳۷ و ۱۳۸ این قانون همچنین به وظایف و اختیارات قانونی جمهوری خود مختار کریمه اشاره می‌کنند که مسائلی از قبیل وضع قوانین و آیین‌نامه‌ها در زمینه‌های کشاورزی، معادن، مدیریت شهری، توریسم، حمل و نقل، خدمات درمانی و مسائلی از این دست را شامل می‌شوند. همچنین اختیاراتی در زمینه برگزاری انتخابات پارلمان، همه پرسی‌های محلی، تعیین بودجه بر مبنای سیاست‌های مالیاتی و بودجه اوکراین، توسعه فرهنگی و اقتصادی، توسعه و به کارگیری زبان رسمی دولتی و دیگر زبان‌های ملی، تحقق برنامه‌های دولت برای بازگرداندن افراد تبعید شده و انجام اقداماتی جهت تضمین حقوق بشر و آزادی‌های اساسی به جمهوری خودمختار اعطا می‌کند. اختیارات جمهوری خود مختار کریمه انحصاراً مشخص شده و بر همین اساس هیچ اجازه‌ای مبنی بر حق استقلال و جدایی کریمه از خاک اوکراین داده نشده است. با توجه به اینکه کریمه «جزو اصلی» اوکراین تعیین شده و قوانین و تصمیمات دولت آن نیز نباید مغایر با قوانین اوکراین باشد، به طریق اولی حقی بر جدایی کریمه و لطمه به تمامیت ارضی اوکراین، بدون رضایت این کشور وجود نخواهد داشت. برخی در دفاع از جدایی طلبی مسئله «حق تعیین سرنوشت» را مطرح می‌کنند. در عرف بین‌المللی اعمال این حق به جز در دو مورد مستعمرات و سرزمین‌های تحت سلطه یا اشغال بیگانه، منجر به جدایی از سرزمین اصلی نمی‌شود. در زمینه اقلیت‌ها نیز تنها زمانی بحث حق تعیین سرنوشت به وجود می‌آید که اقلیت نژادی، قومی و یا مذهبی مورد بحث، حقوق اساسی‌شان نقض شود و حق انتخاب و مشارکت سیاسی و مدنی نداشته باشند. در این صورت نیز حوزه اعمال این حق در چارچوب مرز‌های داخلی است و معمولا منجر به تشکیل دولت‌های خود مختار می‌شود. حق تعیین سرنوشت نباید مغایر با اصل تمامیت ارضی باشد و با توسل به زور و مداخله نظامی قابل اجرا نیست. وضعیت کریمه مشمول هیچ یک از موارد حق تعیین سرنوشت نمی‌شود. این شبه جزیره آزادانه توسط جمهوری خود مختار اداره می‌شود و دارای شورای وزیران و پارلمانی است که توسط ساکنین همین منطقه انتخاب می‌شوند. از دیدگاه اصول و عرف بین المللی ضرورتی برای استقلال کریمه از اوکراین وجود ندارد. پارلمان کریمه برگزاری رفراندومی را برای پیوستن به روسیه و یا ماندن با اوکراین به تصویب رسانده است، در حالی که اصل ۷۳ قانون اساسی اوکراین بیان می‌دارد: «تصمیم‌گیری در مورد تغییرات در تمامیت ارضی اوکراین به طور انحصاری توسط همه پرسی از تمام مردم اوکراین خواهد بود». بنابر این همه پرسی ای که ۱۶ مارس در شبه جزیره کریمه برای جدایی از اوکراین برگزار خواهد شد، نه به لحاظ مقررات و عرف بین المللی و نه بر‌اساس قوانین داخلی اوکراین، توجیه حقوقی نخواهد داشت. اقدامات جدایی طلبانه در کریمه و مداخله نظامی روسیه، که خود در گذشته از مخالفان اصلی جدایی کوزوو از صربستان بوده است، ناقض مقررات بین المللی بوده و نتیجه‌ای جز اخلال در صلح و امنیت بین المللی ندارد و قطعاً مورد قبول جامعه بین المللی نیز نخواهد بود.

منبع: قانون






نوع مطلب : حقوق بین الملل عمومی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 29 تیر 1393 02:02 ق.ظ
سلام و خسته نباشین! مچکرم از اینکه ج دادین! کاملن دقیق بود جواب داده شده! ولی با این وجود جدایی کریمه از اوکراین نباید خلاف مقررات بین المللی باشه که در مطالب گفته شده..
سه شنبه 3 تیر 1393 10:59 ب.ظ
سلام اقای نجار زاده . با تشکر از وبلاگتون و مطالب ارزنده سوالی در رابطه با بحران اوکراین ازتون داشتم اینکه :ایا اکتساب سرزمین شبه جزیره کریمه توسط روسیه به روش تسخیر صورت گرفته یا به صورت واگذاری ؟ و اینکه شبه جزیره کریمه در قبال معاهدات گذشته خود تعهدی داره یا نه ؟
نیما نجارزادهدر مورد سوال اول هیچ کدام از مواردی که ذکر کرده اید نیست. در حقوق بین الملل این مبحث وارد حق تعیین سرنوشت می شود. یعنی هر ملنی حق تعیین حکومت و ساختار دولتی در سرزمین خود هستند. و این حق در میثاقین و منشور پیش بینی شده است ولی اعمال این حق نباید با حفظ تمامیت ارضی کشورها که در ماده 1 منشور بیان شده است تعارض داشته باشد. یعنی تمامیت ارضی زمانی که منطقه ای ادعای استقلال بدون توافق دولت مرکزی انجام دهد، مورد نقض قرار می گیرد. ولی رای مشورتی دیوان لاهه در مورد کوزو و تفسیر موسع از حقوق بین الملل باعث شد که عرف بین الملل در حق تعیین سرنوشت به سمتی برده شود که اگر ملتی تحت ستم و فشار حقوق بشری از طرف دولت مرکزی باشد در صورت موافقت اکثریت مردم آن قسمت از سرزمین به ویژه مناطق خودمختار (که این موافقت اکثریت معمولا طریق همه پرسی انجام میگیرد) می توانند از کشور مادر جدا شده و یا بصورت یک کشور استقلال یافته تشکیل گردند یا به کشوری دیگر ملحق شودند. و کریمه نیز بعد از اینکه یک منطقه خودمختار بود با مطرح کردن عدم توجه دولت مرکزی به آنها به دلیل روس زبان بودن و انجام همه پرسی و با یک اعلامیه یک جانبه به کشور روسیه ملحق شدند(جانشینی دولت بصورت الحاق). اما طبق کنوانسیون جانشینی دولتها نسبت به معاهدات در صورت الحاق منطقه ای به کشوری دیگر، دیگر هیچ یک از معاهدات کشور پیشین اجرا نمی شود و کلیه معاهدات کشور جدیدی به آن الحاق یافته است، مجری خواهد شد بغیر از معاهدات همچون معاهدات مرزی که باقی خواهند ماند.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


حقوق بین الملل international law
درباره وبلاگ

نیما نجارزاده هستم فارغ التحصیل حقوق بین الملل و در این وبلاگ تلاش می کنم که مسائل ، اخبار ، برگزاری سخنرانی ها و دیگر موارد مرتبط را به اطلاع علاقمندان برسانم و از عزیزان تقاضا دارم نکته نظرات ، پیشنهادات و مقالات خود را در این حوزه در وبلاگ به اشتراک بگذارند.ضمنا استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

مدیر وبلاگ : نیما نجارزاده
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
Share free counters
Just select text on the page and get instant translation from Google Translate!

Translator for Free

حقوق بین الملل